PROJECTMANAGEMENT

Steeds meer initiatieven worden als project aangepakt. En terecht. Een projectmatige aanpak biedt de structuur die nodig is om tot resultaat te komen. Toch mislukken projecten nogal eens. De motivatie neemt af. Er ontstaat onenigheid. Andere zaken hebben ‘even’ meer prioriteit. Een duidelijke projectorganisatie, planning én uitvoering  zijn essentiële bestanddelen van effectief projectmanagement en voorwaarden voor succes.

Veranderende omgeving
De omgeving waarin een project tot een goed eindresultaat moet worden gebracht verandert voortdurend. Met de projectmanagementmethode die Peter Douma hanteert, kan hij snel inspelen op veranderende omgevingsfactoren.

Tijdelijke organisatie
Een veelgebruikte definitie van het begrip ‘project’ is: “Tijdelijke organisatievorm die is opgezet met als doel één of meer bedrijfsproducten op te leveren volgens een gespecificeerde Business Case.” Het werken in een tijdelijke organisatie kan gecompliceerd zijn. Medewerkers krijgen tijdelijk andere verantwoordelijkheden. Lijnmanagers zullen bepaalde taken moeten delegeren. Douma Projectmanagement geeft leiding aan dit proces, in nauwe samenwerking met de opdrachtgever.

Douma Projectmanagement

  • zorgt voor een tijdelijke organisatievorm
  • formuleert een resultaatgerichte business case
  • coördineert de werkzaamheden
  • houdt rekening met alle stakeholders: alle betrokken partijen moeten tevreden zijn met het    eindresultaat.
  • zorgt ervoor dat het product op tijd en binnen het budget geleverd wordt.


Effective leadership is putting first things first. Effective management is discipline, carrying it out. Steven Covey


PROGRAMMA-MANAGEMENT

In een veranderende wereld een veranderende organisatie veranderen. Dat vraagt veel van de lijnorganisatie en het bedrijfsmanagement.

Uw doel = mijn doel

 “Samenhangende projecten en activiteiten in een tijdelijke organisatie om een of meer van tevoren gedefinieerde doelstellingen te realiseren die strategisch van belang zijn.” Dat is een programma. Een zeer complex geheel. Douma Projectmanagement is in staat om de afzonderlijke processen binnen het programma te leiden. En om ze allemaal samen in lijn te houden met uw organisatie, zodat uw doelstelling behaald wordt.

Douma Projectmanagement is sterk in

  • Doelgericht werken – Alleen door gecoördineerd te managen kunnen doelstellingen gerealiseerd worden.
  • Doorgronden van organisatieprocessen – Een veranderingsproces kent veel afhankelijkheden. De ene verandering roept de volgende op. De organisatie gaat schuiven. Ook tussen projecten en activiteiten binnen het programma bestaan afhankelijkheden. Met oog voor mens en bedrijf stuur ik op deze onderlinge samenhang.
  • Identificeren van stakeholders – Bij iedere verandering zijn verschillende partijen betrokken die ieder andere prioriteiten stellen, belangen hebben en weerstanden tonen. Samenwerken doen veel mensen eigenlijk het liefst alleen. Al deze partijen met elkaar verbinden en verbonden houden. Dat is Douma programmamanagement.



INTERIM-MANAGEMENT

Uw organisatie verandert. Tijdens een veranderingsproces kan zomaar een risicovolle situatie of crisis ontstaan. Veranderingen stuiten nogal eens op weerstand. Ze kosten kopzorgen, tijd en geld. En op alle drie wilt u besparen.

Douma Projectmanagement springt in. In een veranderende of complexe situatie zijn een paar extra handen aan het stuur soms nodig. Peter Douma kan zich snel ingraven in complexe materie.  Snel en adequaat schakelen en heb uitstekend gevoel voor (bestuurlijke) verhoudingen. 

Neem meteen contact op. Dan weet u vandaag nog wat Douma Interim-management voor u kan betekenen.